Opstapje naar het thema: De man die drukte maakte…
Ik vertel het verhaaltje van een oude Chinese wijze, Tsjoeang-tse:
Er was eens een man die zijn eigen voetafdrukken en schaduw niet wilde zien. Vraag me niet waarom.
Soms nemen mensen zomaar iets op zich.
Hij besloot om ze te ontvluchten en liep weg.
Maar terwijl hij voort rende verschenen er meer voetafdrukken
en zijn schaduw hield hem zonder moeite bij.
Denkende dat hij te langzaam liep ging hij steeds harder en harder rennen, zonder te stoppen … tot hij tenslotte in elkaar zakte.
Als hij stil was blijven zitten waren er geen voetafdrukken geweest.
Had hij zitten rusten in de schaduw,
dan zou hij zijn schaduw niet hebben gezien.
Hij had zich druk gemaakt om niets.
Soms is het beter om maar niet zo verschrikkelijk je best te doen
en je uit te sloven.
Je kunt beter rustig op je plek blijven en wachten…
—————
Korte inleiding, voorafgaand aan de lezing uit Psalm 1.
De vertaling van Pieter Oussoren, de Naardense Bijbel, is mij het liefst.
Een opmerking vooraf bij psalm 1.
Helaas vertaalt ook Oussoren het woord “tora” met “wet”.
Dat heb ik altijd een vreselijke, doodmakende vertaling gevonden.
“Tora” is meer richtingwijzer, een weg om te gaan.
Of, nog sterker:
in de synagoge wordt de torarol als een bruid binnengedragen.
Ze wordt beschouwd als een liefdesbrief van God.
Vandaar mijn eigen vertaling, of liever: hertaling.
Het aloude ‘zondaars’ heb ik vertaald met ‘dwaallichten’.
Lezingen
Psalm 1:1-3 (Naardense bijbel)
Zalig is de man
die niet meegaat in de plannen van de rotzakken in de wereld,
die op de weg van dwaallichten
niet is blijven staan,
en op de zetel van de arroganten
niet ging zitten!
Nee, in de Tora, die Liefdesbrief van de Ene,
daarin heeft hij plezier, die spelt hij uit
de dag door en de nacht.
Hij zal zijn
als een boom geplant aan beken vol water,
die zijn vrucht geeft op zijn tijd
en zijn blad valt niet af:
al wat hij doet zal hem gelukken.
Lao Tzu (Chinees mysticus en wijsgeer 5e eeuw voor Christus, fragment uit de Tao te Ching):
Doe zonder te doen;
werk zonder te zwoegen.
Denk groot van het kleine
en veel van het geringe.
Ga de zwarigheden tegemoet
met lichte tred.
Korte meditatie
Lieve mensen,
niets is zo moeilijk als niets doen – en toch is dat Advent: wachten.
Maar wachten, passief zijn, op de plaats rust, de leegte –
de meeste mensen kunnen er niet goed mee omgaan.
Het zit ook in ons systeem om te denken dat niets doen slecht voor je is.
Niets doen is not done.
Het kan natuurlijk ook niet.
Er wordt van alles van je gevraagd.
Er moet brood op de plank en er ligt altijd werk te wachten.
En er zijn zoveel leuke dingen te doen die je niet wilt missen.
Nee, helemaal niets doen is geen optie…
…
Maar misschien zouden we, om te beginnen,
kunnen leren om nu en dan niets te doen.
Niets doen zonder ons schuldig te voelen.
Niets doen en proberen er van te genieten.
Het wachten niet beschouwen als verloren tijd,
maar als extra geschonken tijd van rust.
Tussen al de bedrijvigheden door een moment van puur zijn.
Niet doen, niet je waarmaken, niet bezig zijn met je bestaan te wettigen,
maar ZIJN.
En áls je doet, doe je dat vanuit het zijn.
Doen zonder te doen…
…
Het is een wijsheid uit de Oosterse tradities, van Lao Tsu.
Maar, en dat vergeten we nogal eens, zeker ook uit de bijbelse traditie.
Kijken we naar psalm 1, ja, kijken, want het gaat om het beeld.
We zien een boom aan het water.
Wat “doet” die boom daar?
Die boom doet niets.
Hij staat daar maar – hij staat daar maar te zijn.
Al zijnde zuigt hij de sappen uit de bodem en de rivier,
krijgt bladeren en knoppen, brengt vruchten voort.
Zijn bestaan is bepaald niet vruchteloos.
Toch doet hij niets dan zijn.
Er gebeurt van alles maar de boom zwoegt niet.
“Het” gebeurt door hem heen.
Er is een stroom waar hij deel aan heeft…
…
Zo is de man, zegt de psalmdichter, die leeft vanuit de Tora, vanuit God.
Die man heeft natuurlijk ook gewoon z’n werk en z’n besognes.
Hij kan niet letterlijk alleen maar aan de waterkant zitten.
Maar het gaat erom dat hij eruit leeft.
Dat het altijd bij hem is en in hem.
Dat hij erin geworteld is, ook al is hij druk doende.
Hij draagt het in zich mee en rond.
Hij handelt niet vanuit zijn eigen dadendrang,
niet vanuit zijn ik, maar vanuit de stroom die altijd stroomt,
vanuit het werk dat altijd plaatsvindt.
God zit zogezegd altijd in zijn achterhoofd,
ook als hij niet bewust aan God denkt.
…
Het grote werk gebeurt al.
Wij mensen hebben er alleen maar deel aan.
Ook zonder ons gaat het gewoon door.
Vanuit het bijbelse woordgebruik noemen we dat: De Geest.
De Geest stroomt en wij staan aan die stroom.
De werkelijk belangrijke dingen in het leven gebeuren door ons heen.
Opvoeden bijvoorbeeld “doe” je niet, het is een kwestie van zijn.
Dat is wat kinderen werkelijk vormt.
Denk ook maar aan een zwangerschap: geboorte betekent wachten.
Denk aan een genezingsproces.
Het is soms tergend lang niets doen, vaak is het slapen.
Denk aan de ervaring van wetenschappers als Einstein die zei:
In de slaap vinden de grootste ontdekkingen plaats…
…
Leren te spreken en te doen vanuit het zijn.
Doen door niet te doen…
… STILTE
Ida Gerhardt: Spreuk bij het werk
Als ik nu in dit land
maar wat alleen mag blijven,
dan zal de waterkant
het boek wel voor mij schrijven.
Dit is wat ik behoef
en hiertoe moest ik komen,
het simpele vertoef
bij dit gestadig stromen.
Het water gaat voorbij,
wiss’lend gelijk gebleven –
het heeft stilaan in mij
een nieuw begin geschreven.
Ik weet met zekerheid,
hier vind ik vroeg of later
het woord dat mij bevrijdt
en levend is als water.
——–
J.C. van Schagen: Kentering (fragment):
… ik lig ontbonden in een wijde rust
Ik weet het nu, ik hoor nu voortaan toe aan een werk, dat stil
is en heimelijk
dat is van de bomen, die wiegen met de wind, dat is van de
zon, die glinstert op de rivier
dat is van de regen, die ritselt in het gras, dat is van de
vochtige ogen van dieren
ik zal nu altijd vrij zijn en alles verliezen
ik zal maar wandelen en toezien
ja, ik zal nu misschien wel niets meer afmaken.